کاربرد چاپ و رایت CD و DVD و گذشته چگونه انجام می گرفته

تفاوت DVD 9 یا همان دی وی دی ناین با DVD 5 یا همان دی وی دی معمولی

تفاوت DVD9 یا همان دی وی دی ناین با DVD5 یا همان دی وی دی معمولی

تفاوت DVD9 با DVD5

دی وی دی ناین یا DVD9

دانشمندان به این فکر افتادند تا حجم دی وی دی های معمولی را افزایش دهند. پس دست به کار شدند و دی وی دی ناین یا DVD9 را تهیه کردند که شامل دو لایه استاندارد DVD5 می‌باشد که با یک لایه شفاف و بسیار نازک به هم متصل شده‌اند تا منعکس کننده باشد. لایه زیرین مانند لایه استاندارد DVD5 قابلیت خواندن و نوشتن دارد و لایه دومی با فوکوس نور لیزر مابین فاصله بسیار کم لایه اولی، قابل دسترس می‌باشد.
حجم دی وی دی ناین ۸.۵ گیگابایت می باشد که باید بدانید در زمان استفاده از آن متوجه می‌شوید که تنها ۷.۹ گیگابایت از آن قابل بهره‌برداری می‌باشد. سرعت رایت کردن اطلاعات داخل DVD9 بین ۴x تا ۸x می‌باشد که البته توصیه می‌شود با سرعت ۴X رایت شود.

دی وی دی معمولی یا DVD5

اگر بر روی یک DVD معمولی دقت کنید، ظرفیت روی آن را با عدد ۴.۷ گیگابایت مشخص کرده است که البته باید بدانید این ظرفیت بصورت کامل قابل بهره‌برداری نمی‌باشد و فقط ۴.۳ گیگابایت از آن را می‌توان استفاده نمایید و اطلاعات مورد نظر را توسط کامپیوتری که یک دی وی دی رایتر بر روی آن نصب می‌باشد، می‌توان رایت کرد. سرعت رایت کردن فایلها بر روی DVD5 بین ۴x تا ۱۶x می‌باشد که بهتر است با سرعت ۸X رایت شود.
دی وی دی معمولی تنها از یک لایه تشکیل شده است که شاید برای ذخیره بعضی اطلاعات که امروزه از کیفیت و حجم زیادی برخوردار می‌باشند، مناسب نباشد.

چون دی وی دی ۸.۵ گیگابایت از ۲ لایه تشکیل شده، در مقایسه با دی وی دی ۴.۷ گیگابایت رنگ تیره‌تری دارد که در تصویر این صفحه مشخص می‌باشد.

جدول مقایسه

دی وی دی ۹ گیگابایت

دی وی دی ۵ گیگابایت

برای اطلاعات بیشتر در مورد چاپ و رایت سی دی و دی وی دی کلیک کنید