آموزش رایت کردن سی دی با داپلیکیتور
  • برای استفاده از CD در کامپیوتر یا لپ تاپ و یا دستگاه پلیر خانگی، باید اطلاعات مورد نظر بر روی آن رایت شود تا قابل اجرا باشد. ظرفیت هر سی دی ۷۰۰ مگابایت برابر با ۸۰ دقیقه می باشد. انجام این کار با درایوهای نوری یا اصطلاحا CD Writer یا سی دی رایتر که بر روی کامپیوترها یا لپ تاب ها نصب می باشد، صورت می پذیرد.
  • اما برای تکثیر انبوه آن از دستگاهی به نام داپلیکیتور استفاده می شود. داپلیکیتور از چند بخش تشکیل شده است. اول Case که همه قطعات به صورت کاملا مرتب داخل آن پیچ می شود تا تکان نخورد. بخش اصلی آن برد داپلیکیتور می باشد که فرمان خواندن اطلاعات را به CD-ROM که یک درایو می باشد و رایت اطلاعات را به CD-WRITER که چند درایو می باشد می دهد. قسمت دیگر پاور می باشد که برق این مجموعه را تأمین می کند و یک فن بزرگ بر روی آن تعبیه شده که گرمایی را که از این فرایند تولید می شود را به همراه چند فن کوچک تر که بر روی بدنه کیس نصب شده است به خارج از آن هدایت می کند.
  • حال یک CD که اطللاعات داخل آن ذخیره شده را داخل سی دی رام قرار می دهیم و سی دی های خام را داخل سی دی رایترهای دیگر که تعداد آن بین یک تا یازده عدد می باشد قرار می دهیم. از روی دستگاه برد سرعت رایت و بقیه موارد را مشخص می نماییم و دکمه شروع را فشار می دهیم. حال ابتدا اطلاعات از روی سی دی مستر خوانده می شود و بر روی سی دی خام رایت می شود. برای اطمینان بیشتر سرعت رایت را ۱۶x قرار می دهیم. در حین انجام این کار اگر اطلاعات به درستی بر روی لوح قرار نگیرد و یا آن لوح ایراد داشته باشد، برد دستگاه آن را تشخیص داده و روی صفحه دیجیتالی نشان می دهد و ما می توانیم آن را از بقیه سی دی ها جدا کنیم.
  • قابل ذکر است که تمامی CD هایی که در فراید چاپ و رایت استفاده می شوند Grade A و از بهترین کارخانه های تولیدی تهیه می شود.
رایت سی دی با داپلیکیتور